Prohlášení Aliance Voda Zlínsku
Prohlášení Aliance Voda Zlínsku
My, níže podepsaní představitelé občanů a politických stran a hnutí ve Zlíně, tímto deklarujeme, že stávající a nově přistoupivší členové do Aliance Voda Zlínsku budou spolupracovat na snížení ceny vodného a stočného pro obyvatele a podniky Zlínska a na dosažení trvalého a udržitelného rozvoje vodohospodářské infrastruktury.
Náš společný cíl je tento:
1) Vrátit provozování vodovodů a kanalizací zpět do VaK Zlín, který kontrolují města a obce.
2) Zajistit postavení VaK Zlín jako subjektu oprávněného žádat o dotace z EU nebo ze státního rozpočtu.
3) Uplatnit náhradu škod a vymáhat neoprávněné obohacení vzniklé protiprávním postupem od roku 2002 až dosud a tyto zdroje použít na financování obnovy infrastruktury, případně k spolufinancování dotačních projektů.
4) Zajistit cenu vody v obdobné výši, jako mají sousední okresní vodárny ve Zlínském kraji, při zachování solidární ceny vodného a stočného a vrátit část vymoženého neoprávněného obohacení spotřebitelům Zlínska.
5) Vyvodit obchodní i trestní odpovědnost vůči osobám odpovědným za tunelování VaK Zlín.
6) Zabránit tomu, aby v budoucnosti v jakékoliv formě vstupoval mezi VaK Zlín a konečné spotřebitele nebo do jeho struktur jakýkoliv překupník.
Současné vedení města Zlína, hlavního akcionáře Vak Zlín, dlouhodobě nepracuje v této věci ve prospěch občanů Zlína a Zlínska a vzhledem k dotazům diskutující veřejnosti evidentně neví, jak postupovat pro převzetí provozování vodohospodářské infrastruktury zpět do rukou měst a obcí sdružených ve VaK Zlín. Tato situace je trestuhodná a dokládá se tím, že nejméně posledních šest let vedení města Zlína nedělalo nic pro to, aby se na alternativu ukončení provozního modelu připravilo.
Signatáři Aliance Voda Zlínsku z tohoto důvodu předkládají radnici ve Zlíně tento návod.
1A) Město Zlín, jako největší akcionář a v podstatě ovládající osoba VaK Zlín, se připojí k žalobě města Otrokovice na určení neplatnosti smluv tzv. provozního modelu nebo takovou žalobu město Zlín podá samostatně.
1B) Město Zlín, jako největší akcionář a v podstatě ovládající osoba VaK Zlín, vymění své představitele v představenstvu a dozorčí radě VaK Zlín a nominuje takové členy, kteří budou jednat ve prospěch společnosti VaK Zlín a jejich akcionářů. Úkolem nového představenstva bude podat žalobu na neplatnost smluv tzv. provozního modelu. Dalším úkolem bude položit základy fungujícího VaK Zlín schopného samostatného provozování své vlastní a také městské vodohospodářské infrastruktury.
1C) Město Zlín, jako největší akcionář a v podstatě ovládající osoba VaK Zlín, zajistí snížení odměn členům orgánů VaK Zlín a z takto uspořených finančních prostředků může podnik zaměstnat několik odborníků na provoz vodohospodářské infrastruktury. Tito noví zaměstnanci VaK Zlín, jako základ budoucího vedení podniku, zajistí krizové řízení a realizaci převzetí provozování výše uvedené infrastruktury.
2A) Úspěšně provedená výše uvedená opatření, tj. zrušení provozního modelu a vybudování „nového“ VaKu Zlín schopného provozování vlastní vodohospodářské infrastruktury, zajistí možnosti postavení VaK Zlín jako subjektu oprávněného žádat dotace.
3A) Po zrušení smluv tzv. provozního modelu nové představenstvo VaK Zlín podá žalobu na Moravskou vodárenskou a. s. (ze skupiny VEOLIA) a bude se domáhat vrácení neoprávněného majetkového prospěchu, který inkasovala Moravská vodárenská za uplynulá léta ve formě zisku z provozování vodohospodářské infrastruktury.
4A) VaK Zlín sníží cenu solidárního vodného a stočného na úroveň okolních vodáren při zachování cenových a jiných ekonomických pravidel. VaK Zlín neoprávněný majetkový prospěch využije k obnově vlastní vodárenské infrastruktury.
5A) Město Zlín a VaK Zlín podají trestní oznámení a žaloby na náhradu škody na osoby, které umožnily nezákonné ovládnutí VaK Zlín v roce 2004, a na osoby, které později nejednaly v zájmu VaK Zlín ani v zájmu města Zlína a ostatních měst a obcí Zlínska sdružených ve VaK Zlín a nejednaly ani ve veřejném zájmu, tj. v zájmu občanů a podniků Zlínska. Vyvození odpovědnosti bude také ve vztahu k osobám, které nechaly nároky promlčet.
6A) Navrhne zastupitelstvu města Zlína přijetí usnesení, kterým do budoucna zamezí jakékoliv formě vstupu „překupníka“ vody mezi VaK Zlín a konečné spotřebitele. Uvedeným usnesením zaváže i další zastupitelstva Zlína k tomu, aby se neopakovala chybná rozhodnutí ohledně vstupu tzv. „strategického partnera“. Vodu si VaK Zlín umí upravovat, distribuovat i prodávat sám, stejně jako toho byl schopen do roku 2004. Tento stav by měl být zachován.
Bývalé a současné vedení VaK Zlín, dosazené a kontrolované především městem Zlín, utratilo z příjmů za vodné a stočné nejméně 50.000.000,- Kč za soudy a právníky, když se neúspěšně bránilo žalobě měst Otrokovice, Fryšták a společnosti Compas Capital Consult s. r. o. na neplatnosti valných hromad VaK Zlín, které umožnily vnik tzv. provozního modelu.
Jen díky vytrvalosti výše uvedených žalobců máme dnes pravomocné soudní rozhodnutí, které umožňuje dosáhnout výše uvedených cílů.
Za zakládající členy Aliance Voda Zlínsku
Za otevřený a prosperující Zlín Ing. Václav Tomášek CSc.
Spolek Jižní Svahy Zlín Pavel Sekula
Strana Práv Občanů MUDr. Lubomír Nečas
Strana svobodných občanů Ing. Jiří Procházka